K oficiálnímu spuštění elektronické evidence tržeb (EET) dojde 1. prosince 2016 a nejprve se dotkne oboru gastronomie a ubytovacích služeb. Následně se postupně rozšíří i do dalších oblastí podnikání. E-shopy se na elektronické evidenci tržeb budou účastnit pouze v případě dodání zboží na dobírku, kdy jejich povinností bude vystavit zákazníkovi účtenku ještě před zaplacením zboží.
-
Zavedením elektronické evidence tržeb se sníží sazba DPH z 21 % na 15 % v oboru gastronomie.
Snížená sazba se bude vztahovat na hotová jídla. Vyňaty budou alkoholické nápoje. Tento krok se zdá být logický. Pokud si dnes zákazník objedná jídlo v restauraci a rozhodne se jej sníst doma (zabalit s sebou), platí za současné právní úpravy sazba na potraviny ve snížené formě 15 %. Jestliže oběd sní v podniku, podléhá hotové jídlo sazbě 21 %, jelikož spadá do oblasti služeb.
-
Elektronická evidence tržeb bude povinná pro všechny bez ohledu na velikost provozovny nebo výši obratu.
Tržby budou muset evidovat velké společnosti, internetové obchody i drobní živnostníci, kteří se činností živí nebo si s ní pravidelně přivydělávají. Výjimku budou tvořit například osoby, které prodávají jednou do roka přebytky ze zahrádky. EET bude zahrnovat stánky s občerstvením či prodejce na farmářských trzích. Bude se týkat i toho, kdo vlastní mobilní stánek se zeleninou, prodává na ulici párky v rohlíku nebo trdelníky. Nebude záviset na velikosti obratu, ale na pravidelnosti. V případě internetového obchodu bude EET záviset na charakteru platby. Pokud zákazník uhradí objednávku na účet nebo skrze platební bránu, nebude transakce podléhat evidenci. Do ní spadá pouze to zboží, které odběratel zaplatil v hotovosti.
-
Pro velké podniky přinese jiný charakter finanční zátěže než pro malé živnostníky.
Živnostníci budou muset učinit investici do pořízení internetu, chytrého telefonu, příruční tiskárny a programu, který bude pro elektronickou evidenci tržeb určený. Na druhé straně je možné náklady na pořízení uvedených komponent minimalizovat a vejít se do sedmi tisíc korun. Velké společnosti vynaloží finanční prostředky na vedení účetnictví. Systém mají často již zajištěný nebo disponují pokladnou, do které je možné software nainstalovat. Snadný vstup do světa EET budou mít nové internetové obchody, které si vybudují byznys již s upraveným programem připraveným pro evidenci.
-
Výpadek internetu podnikání nezkomplikuje.
Pokud vypadne internet, nemusí obchodníci nahrávat za dobu nefunkčnosti do systému jednotlivé účtenky. Postačí, když Finanční správě odešlou konečnou sumu, kterou po tuto dobu utržili. Elektronická evidence tržeb má za cíl narovnat podnikatelské prostředí a v založení e-shopu, otevření restaurace či obchůdku by neměla překážet.
-
Na povaze platby záleží také u přepravní společnosti.
E-shopy budou mít podobu elektronické evidence snazší. Zboží zaplacené převodem na účet nebude do elektronické evidence tržeb spadat. Jestliže přepravce obdrží v hotovosti platbu za doručený výrobek a hotovost předá e-shopu, bude nutné tuto platbu evidovat skrze elektronickou evidenci tržeb. Při dodání zboží na dobírku musí e-shop vystavit účtenku před expedicí balíku, pokud bude očekávat hotovost od přepravce. Pronájem vhodného e-shopu ulehčí podnikatelům řadu administrativy. Do EET budou spadat platby skrze platební bránu, PayPal, zboží zaplacené až při osobním odběru (v hotovosti nebo kartou).
-
Doklad, který zákazník dostane, bude obsahovat veškeré potřebné informace o nákupu, provozovně i společnosti.
Na účtence se musí objevit fiskální identifikační kód (FIK) nebo podpisový kód (PKP). Díky jednomu z uvedených kódů má možnost zákazník ověřit pravost dokladu. Účtenka musí obsahovat DIČ, značku provozovny, kterou zákazník navštívil a učinil v ní nákup, název pokladny, číslo dokladu, přesný čas a datum přijetí tržby nebo vystavení dokladu. Na závěr nesmí chybět ani údaje o celkové útratě, bezpečnostní kód poplatníka (BKP), informace o evidenci v běžném či zjednodušeném režimu.
-
Do elektronické evidence tržeb budou přibývat postupně nové kategorie podnikání. Poslední se zařadí 1. června 2018.
První skupinou podléhající EET se stanou dne 1. prosince 2016 ubytovací služby, stravování a pohoštění (CZ-NACE skupiny 55 a 56). Následovat budou ode dne 1. března 2017 – maloobchody a velkoobchody (CZ-NACE skupiny 45-47). O rok později 1. března 2018 bude zahrnovat ostatní činnosti (právo, účetnictví, lékařství) a od 1. června 2018 řemesla a výrobní činnosti. Za CZ-NACE se rozumí standardní klasifikace ekonomických činností dle Evropské unie. Toto označení má každá ekonomická činnost.